Dialekt

Jag hade lite förhandstippat att fler av mina inlägg skulle handla om dialekter. Damen (och givetvis hennes familj) är från Norrbotten, jag från Skåne och vi (jag och Damen alltså) bor i Blekinge. Diskussionerna om och kring dialekter är många hemma, på jobbet och inte minst i samvaron med hennes familj.

Mest omdebatterat är damens förskånskande vilket hon själv inte vill erkänna. Att hon nu som alla andra skåneimmigranter  säger "ja" med kort a i st f långt kan hon inte förneka. Men att hon börjat diftongera (vadeå i st f vadå t.ex.) tvärvägrar hon erkänna.

Min sidekick Aalex blev under den gångna veckan tokig på Damen eftersom hon börjat säga "tatt" och "vatt" i st f "tagi(t)" och "vari(t)" som hon gjort tidigare. Hon håller så sakteliga på att dialektalt acklimatisera sig. Mer om dialekter någon annan gång.

Dagens särskrivning är hämtad från lokaltidningen som verkar vara en aldrig sinande källa av språkfel. Och nu när sommarvikarierna gjort sitt intåg på redaktionerna är det etter värre, eller kanske det är för att alla korrekturläsare har semester. Inte vet jag men jag vikarierar gärna. Hursomhelst är tidningen språkligt sett betydligt sämre nu än den brukar vara, inte minst på sölvesborgssidan (och ledarsidan när Jonsgården skriver såklart).



Förstasidan borde man ju vara ganska rädd om och inte minst vänsterkrysstexten eftersom den ofta är läsarens första möte med tidningen. I första spalten i denna vänsterkrysstext finns särskrivningen "buss och tågresenärerna." Tänk att det lilla bortfallande bindestrecket kan sänka en förstasidas kvalitet från god till usel.



Skärpning!

/Nageln i ögat - Aaron

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Björn

Om jag blir en lycklig Växjöbo i Januari så ska jag med hela min kraft försöka att bli helt flytande på skånska och vad dom nu pratar i Växjö. Mitt mål är att bli så bra på skånska att skåningar inte kan skilja mig från mängden. Det är ett amitiöst mål men det har som blivit en idé som jag tror att jag måste försöka genomföra. Tror du att det är möjligt?



Du har helt rätt angående syster, oavsett om hon vill erkänna det eller inte. Jag tycker att det är mycket lustigt och roligt måste jag erkänna :)

2008-07-21 @ 09:57:22
Postat av: Aaron

Jag tror inte att det är möjligt att helt i alla lägen byta dialekt på ett medvetet plan; åtminstone inte så att de infödda köper det fullt ut. Jag tror däremot att det går att komma jävligt nära, så jävla nära så att människor som inte har den dialekten som modersdialekt inte kan höra någon skillnad. Däremot så tycker jag att du ska hoppa över växjösmåländskan och satsa på skånskan istället. Den är ju mycket coolare. Småländska låter mer som om du hade nåt handikapp. Vi borde helt enkelt skicka hela Småland till talpedagog/logoped.



Det som är roligast är just det att hon inte vill erkänna det. :)



/aaron

2008-07-21 @ 20:19:13
URL: http://aaronkorrektur.blogg.se/
Postat av: Robert

Trevligt med någon som orkar störa sig på ALLA grammatiska snedsteg, och inte enbart klankar ned på alla sär skrivningar (rättstavningstillägget i Firefox ville att jag skulle skriva isär sär skrivningar, och jag vågade inte säga emot).

2008-11-02 @ 20:09:14
URL: http://xrob.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0