Krav på yrkesskribenter

Jag tycker att man borde ställa någon sorts krav på dem som kan titulera sig yrkesskribenter; precis som att man kan kräva att en yrkeschaufför kan köra måste man kunna kräva att en yrkesskribent kan skriva.

Jag har sedan i somras (då jag först började läsa Sydöstran, en i övrigt mycket eminent lokal morgontidning) irriterat mig på en av deras ledarskribenter och letat efter ett forum att ge uttryck för detta (Sydöstrans kommentarmoderator publicerade inte mina inlägg i saken). Han skriver inte särskilt ofta och det är tur; om han skrev oftare skulle jag troligtvis sluta läsa tidningen. Varje gång han har skrivit ledaren är den full av fel på alla språkliga nivåer. Ofullständiga meningar (meningsfragment), felstavade ord, morfologiska misstag och på olika vis förväxlade ord är språkfel man får räkna med när hans namn står under ledaren.

Ta ett exempel som "[...] tjänar statskassan idag i runda svängar [...]". "I runda slängar" borde det väl heta? Det verkar som om han inte läser igenom sina texter överhuvudtaget innan de publiceras. Det verkar faktiskt som om ingen läser igenom hans texter innan de publiceras. Även om han vore den mest slipade ledarskribenten av dem alla (nu är inte fallet så heller...)  skulle jag inte fortsätta läsa hans hiskeliga texter eftersom de är fullständigt söndriga av språkfel. Om jag ser hans namn under ledaren bläddrar jag förbi sidan A2 utan att läsa. Trist.

Så till dagens särskrivning som idag är hämtad från en pizzakartong som inte är ursäktad p.g.a. platsbrist, men pizzan var god.

image18


 /Aaron

Läs även andra bloggares åsikter om ledare, språkfel, svenska, särskrivning, språk, yrkesskribent, sydöstran, korrektur

Kommentarer
Postat av: Åsa

Brukar inte klaga på andras texter av ren och skär omtanke om mig själv, eftersom jag inte skriver mer än halvbra. Men här kan jag hålla med. Riktigt dåligt skrivet för en ledarskribent.
Själv lutar jag mig tillbaka varje morgon med min lokaltidnings ledare (jobbar dessutom på denna tidning) som är inköpt från TT (eller nån annan byrå, vet inte vilken faktiskt).
Om man ska välja tar jag hellre "din" ledarskribent" ändå. Om man
har alternativen pest eller kolera! ;-)
Vad väljer du?
En köpt ledartext, eller en taskigt skriven sådan?

2008-04-21 @ 22:31:32
URL: http://vindvirvel.blogg.se
Postat av: Trött redigerare

Om du bara visste hur mycket skit som passerar ens ögon varje dag. Det är stavfel, faktafel, syftningsfel, teckenfel, blandade metaforer, kontaminationer och tautologier i en aldrig sinande ström. En del rättar man medan annat är bortom all räddning. 20 år till pensionen...

2008-04-21 @ 22:50:43
Postat av: Aaron

Åsa: Jag väljer helst inget av det. Idén med en lokaltidning går väl lite förlorad om man köper texter från nationella nyhetsbyråer? Har ledaren i din tidning någonsin lokalanknytning?

Trött redigerare: Oj! Jag tycker att det låter som om du har ett riktigt drömjobb! (Jag menar det förresten.) Tänk att få drunkna i andras språkliga missar hela dagarna och dessutom ha befogenheten att rätta dem. Trist eller ej kan vi ju diskutera men ge hursomhelst inte upp. Världen behöver redigeras. Kämpa på!

/Aaron

2008-04-22 @ 07:30:52
URL: http://aaronkorrektur.blogg.se
Postat av: Åsa

Jodå, någon gång står chefredaktören för att ha svingat pennan i ledaren. Men mycket sällan.

(Som parentes och långt ifrån ämnet kanske du kan vara vänlig och erbjuda dina korrekturtjänster till följande riksdagsledamot så hennes blogg får ett lyft: http://monicagreen.webblogg.se/
Den är inte en fröjd att läsa vad gäller språket. Det politiska innehållet lämnar jag därhän.)

2008-04-25 @ 23:31:03
URL: http://vindvirvel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0