utan rubrik

Ibland sänks ambitionsnivån och jag nöjer mig med att berätta om den senaste grejen i morgontidningen. Med anledning av klimatneutraliteten verkar tidningen göra något av en nystart och lovar i samband med det att bl.a. minska antalet fel i tidningen. Undrar om det innebär att de har sagt upp Jonsgården eller tänker börja korrläsa hans texter.


Sydöstrans förstaida, grön dagen till ära!


Världens sötaste katt och världens sötaste fötter...

Så till dagens särskrivning(ar).


Detta är hämtat från Metros förstasida när det var pinfärska nyheter att Henke skulle spela i fotbolls-EM i år. Det finns två möjligheter: Antingen är det en särskrivning och ska läsas "Henkebomben (eller möjligen Henke-bomben) i EM-truppen", eller är det ett verb som fallit bort och det korrekta vore "Henke [är, var, blev el. dyl.] bomben i EM-truppen". Oavsett vilket är det förkastligt att det får förekomma på förstasidan av Sveriges största morgontidning.


På denna etikett står det att man ska hälla 1 dl rent klor (klorrent koncentrat) i golvbrunnen och även om rengöringmedlet innehåller mycket klor så är det ju knappast 100 % klor. Det som egentligen menas är "koncentrerad Klorrent" (produktnamnet) eller "Klorrentkoncentrat". Det andra alternativet gör ju att det finns en särskrivning på etiketten och eftersom det är särskrivningar som jag letar efter väljer jag att tolka detta som en sådan.

Tjing tjong,

Aaron

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0