Shoppingrunda och klantarnas klant

Idag var jag på shoppingrunda i den stora staden. Provade några kavajer på Dressmann och snubblade över en förskräcklig (men rolig) skylt. Man kan ju förresten undra över varför kedjan heter DRESS MANN särskrivet och med två n.
 

Stryk fritt - här får du stryka så mycket du vill. Knapp garanti - garanti som inte riktigt gäller.
Man skulle ju kunna tro att detta fick vara dagens särskrivningar men icke! Vänta bara ...

Färden fortsatte sen till ICA där jag hoppade högt av entusiasm över att finna den här skylten.

På ICA Maxi (särskrivning?) i Kristianstad säljer de alltså smootie (märk ej smoothie) gjord på annanas [sic!] och banan. Herregud!

Dagens särskivning hittade jag redan när jag läste morgontidningen och den finns här signerad Kenneth Jonsgården, ledarskribent på Sydöstra Sveriges dagblad. Särskrivningen kommer på tredje raden och lyder "av rättades". Om någon orkade läsa vidare efter det kan ni ju höra av er till mig och rapportera om huruvida artikeln innehöll fler språkliga avarter eller ej och om den var bra till innehållet.

Undersökningar som jag tagit del av i mina studier har lyckats att med viss säkerhet bekräfta att det finns särskrivningsutlösande och särskrivningshämmande faktorer, dvs inom- och utomspråkliga omständigheter som gör att vissa ord särskrivs oftare än andra. De tydligaste mönstren är:
1. Två- eller flerstavigt förled höjer särskrivningsfrekvensen för ordet.
2. Substantiviskt (ofta detsamma som 1) förled höjer särskrivningsfrekvensen för ordet.
3. I gestalttext särskrivs ord oftare än i brödtext
4. Sammansättningar med adverbiellt förled (som t.ex. av-) särskrivs mer sällan än andra sammansättningar. 

Så om en särskrivning förekommer på en skylt och har ett substantiviskt, flerstavigt förled är det lite av en förmildrande omständighet. Jonsgårdens särskrivning ovan finns i brödtext med enstavigt och dessutom adverbiellt förled. Fullständigt otänkbart att särskriva. Hur klantig får man bli och varför skriver han fortfarande för en tidning?!

Tjing tjong!

/Aaron

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Andreas

2008-07-28 @ 18:14:50
Postat av: Andreas

den första bilden tycker jag inte har några förmildrande omständigheter då båda särskrivningarna numera är klassiker. Att sätta två klassiker bredvid varandra borde medföra automatisk utradering ur genpoolen.

2008-07-28 @ 18:17:51
URL: http://cynism.se
Postat av: Anonym

det är förövrigt mycket intressant att man kan posta tomma kommentarer förbannar idiotadminen

2008-07-28 @ 18:18:28
Postat av: Anonym

2008-07-28 @ 18:18:42
Postat av: Anonym

2008-07-28 @ 18:18:46
Postat av: Andreas

ursäkta, men det är jättekul :D

2008-07-28 @ 18:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0