Promenad i Kristianstad

Idag var jag och min sidekick Aalex ute på promenad i Kristianstad. I vanlig ordning letades det särskrivningar och andra språkliga avarter. Här kommer ett axplock.


Dagens särskrivning är utan tvekan "Domus huset".


Apostrofgenitiv - anglifieringens otyg


Troligtvis menar man här "sko- och nyckelservice"


"Burk och tomglasinlämning" borde ju vara burk-[bindestreck] och tomglasinlämning och Ani borde ju liksom Schmidt överväga att skippa apostrofen.


I denna butik har de "jubileums garn" vad nu det är. Jag är inte säker på att jag ens vet vad jubileumsgarn är.

Och så till dagens absoluta höjdare!
 

"Tyck på ringklockan" om du behöver använda hissen! Vi stod där och tyckte hur länge som helst men inte hände det något för det.

Några av bilderna här ovan är designade och ganska påkostade skyltar. Varför inte korrekturläsa dem?

Nu ska jag vara social.

Tjing tjong!

/Aaron (& Aalex)

P.S. Vår dator är up and running igen så nu ska här uppdateras oftare. D.S.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0