Homofobi i Sverige?

Som av en händelse såg jag på Oprah i fredags. Hon hade besök av en tidigare basketspelare numera psykolog och gaypersonlighet. Han berättade om ett möte med en dam som efter en av hans föreläsningar sagt till honom att hon nu förstod att också svarta kan vara gay. Det och idrottsvärldens intolerans som han också berättade om utgör uppfyllanden av mina fasansfulla fördomar om amerikaner. I programmet medverkade också en expert av något slag som sa att Sverige troligtvis är det land i världen som är längst kommet vad gäller HBT-acceptans. "In Sweden it just doesn't matter" sa hon.

Även om vi är många som är toleranta (eller säger oss vara det) och även om det är den allmänna normen att ha ett öppet sinne så skulle jag inte vilja dra det så långt som till att säga att det inte spelar någon roll. HBT-personer diskrimineras faktiskt även här (hör och häpna!) och jag har bland de tonåringar som jag undervisar mött mycken homofobi. När jag förfasas över ungdomens intolerans är det många som säger att det hör tonåren till och kanske är det sant. Kanske var också jag homofob i tonåren? Men jag tror inte det.

Till något roligare. Sydöstran (traktens lokaltidning) har gett sig på att sända webb-tv. En rätt beige idé kan tyckas men den rymmer möjligheten att få höra sin annars skrivande favoritkåsör tala. Jerry Nilsson, som vanligtvis är sportjournalist på Sydöstran, rapporterade från Mjällbys premiär i superettan. Jag läser knappast sportsidorna men däremot brukar jag läsa kåserierna. Varje fredag finns ovan nämnda sportjournalists kåserier att avnjuta på familjesidan och han är en supervass kåsör, men hans röst stämmer knappast med hans skrivna ton vilket jag tyckte var ganska kul. Man får försöka se de mörka idéernas ljuspunkter...

Dagens särskrivning! Idag är den hämtad från baksidan av Santa Marias Taco dinner-kit. Mycket nöje!

 
image17
"Taco skalen" står det om det syns dåligt. 

/Aaron


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Bimbo Boy

Homofobi är sååå '93.

2008-04-20 @ 20:29:55
URL: http://www.bimboboy.com/blogg

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0