Motion

En del säger att träning frigör endorfiner - nåt hormon eller annat tjafs som får oss människor att känna välbefinnande. Det är det som gör att det är möjligt att bli beroende av fysisk träning. Det sägs kunna gå så långt att man känner ett sting av lycka bara man passerar löpskorna i hallen.

Mot bakgrund av detta har jag försökt bli träningsberoende och lägger numera en del tid på att träna några gånger varje vecka, ibland fler än några. Jag känner fortfarande bara avsky när jag ser de äckliga svettluktande dojorna när jag passerar dem. Hur lång tid tar det innan man börjar längta efter en löprunda? Hur många gånger måste man motionera innan det blir enkelt? 10? 100? 1000? Springer gör jag bara BARA för att känna mig duktig efteråt (manligt sätt att uttrycka det, eller hur?) - för det gör man. Men innan och under löprundan är det en i det närmaste outhärdlig tortyr.

Jag förstår den som sade det som finns citerat på en kylskåpsmagnet som vi fick i julklapp förra året. "Om jag någon gång ser en leende joggare ska jag överväga saken."  Jag tvingar mig varje gång!

/Aaron


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Andreas

Du måste springa tills du får adrenalin, och bli beroende av det istället.. ;)



eller får man endorfiner bara av att springa litegrann?

2009-03-15 @ 00:47:48
URL: http://cynism.se
Postat av: Sargoth

Jag kör på modellen att jag enbart och endast handlar i en affär som ligger en mil bort. Bokstavligen. Varje dag. Vare sig det behövs eller inte.



Att toapappret, maten eller godiset är slut är onekligen enbra motivator, och när en väl är ute och rör på sig så är det lika bra att göra det ordentligt.



Jag cyklar ju, förstås, och det är bara hälften så jobbigt som att jogga. Men det är alltid något. ;)

2009-03-15 @ 05:08:34
URL: http://tankefel.blogspot.com/
Postat av: Anonym

Andreas: Jag har aldrig fått en adrenalinkick av att springa - någonsin. Kan man överhuvudtaget få det av något så tråkigt och fullkomligt ospännande? Däremot får jag adrenalinkickar i stort sett varje gång jag tränar karate vilket ju gör det till en mycket mer spännande motionsform som därför inte är hälften så plågsam även om den ibland innebär både fläskläpp och näsblod.



Sargoth: Någonting ÄR ju bättre än ingenting. Motivation är det knepigaste när det kommer till motion och du har ju löst det på ett fiffigt sätt. Men det verkar ju djävulskt jobbigt att ha en hel mil på cykel till närmaste affär!

2009-03-15 @ 21:17:17
Postat av: Aila

Varför säger alla att man ska motionera för det är så skönt efteråt, det är skönt efter operationer också men inte är det roligt att operera sig för det och inte är det någonting som vi gör om det inte är absolut nödvändigt.

2009-03-16 @ 22:27:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0