Lite mer om särskrivningar

Sammansättningar är snygga. Jag kan nästan finna ett självändamål i att sätta ihop många långa ord. En av mig nyfunnen bloggare skrev en blogg nyligen med rubriken Idiottangentklustret. Den handlade om den, för oss vanliga dödliga, onödiga samling tangenter som sitter direkt ovanför piltangenterna på tangentbordet. Sammansättningen är lång och härligt kärv. Jag kanske skulle börja leta efter långa sammansättningar också.

Men tills vidare vill jag med anledning av dagens särskrivning skriva litegrann (två ord, jag vet!) om vertikala särskrivningar. Dagens särskrivning tillhör vad jag skulle kalla den lindrigaste kategorin av särskrivningar. Två saker är förmildrande. Den ena är att texten är en gestalttext (text där det visuella intrycket helt enkelt är viktigare än språkliga konventioner, t.ex. produkt- eller företagsnamn)  och den andra är att den är vertikal, dvs. radbruten. För det första känns en radbruten särskrivning inte så fel som en horisontell särskrivning (även om det per definition är fel att utelämna bindestrecket)  och för det andra är det en förmildrande omständighet att formen på etiketten inte tillåter att ordet skrivs ut sammansatt på en rad, åtminstone inte utan att kraftigt förändra textens och etikettens utförande. 

Likförbannat är ordet särskrivet vilket jag (av princip) vill hacka på. Låtom mig därför presentera: DAGENS SÄRSKRVNING!


image14


Heter det inte tops förresten? Är det inte med det som med laptop? Folket kan våldföra sig på ett varumärke (som laptop var från början) och göra det till en benämning för en företeelse (laptop  blev "bärbar dator") genom att helt enkelt konsekvent använda ordet för företeelsen istället för varumärket. När det kommer till språk är brukarnas (folkets) makt oinskränkt!

Tack och hej!

/Aaron



Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Jag har placerat min blogg i Sölvesborg på bloggkartan.se

nyligentjohejsan

Kommentarer
Postat av: Andreas

tillochmed borde också vara ett ord.

2008-04-12 @ 16:55:56
URL: http://cynism.se
Postat av: Aaron

Det tycker jag också. Definitivt!

2008-04-16 @ 10:07:56
URL: http://aaronkorrektur.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0