Smaskiga språkfel

God kväll allesammans!
Jag beklagar min långa bortavaro från bloggen men som känt är jag inte bara korrektor utan även lärare och mitt andra kall har tagit upp i stort sett all min vakna tid de senaste två veckorna (överdriftsvarning!). Nu ska ni hursomhelst få se på andra bullar - nu kommer den bästa omgången med särskrivningar och språkfel hittills. Så för att citera Robbie Williams: "Låtom mig [med långt högfärdigt 'i' och ett g-ljud som närmar sig 'k'] underhålla eder."

Vi börjar med det absolut roligaste - kommunen skriver komunen om kommunen. Hängde ni med? Dubbelteckningsfel i sitt eget egennamn, lite som om Anna råkade skriva Ana eller Hanna Hana på en skylt och sen bestämde sig för att - ah, det är inte så farligt; den sätter vi upp! Smäll med linjalen på Älvsbyns kommuns fingrar!


För att gå vidare kan men fråga sig om det är påsens form eller den grafiska formgivarens språkliga osäkerhet som gjort att det står "tugg gummi" på den här påsen. Det här med tre g:n i fogen är knepigt men om man ska avstava ett ord av denna typen så skrivs det "tugg-gummi". Hur knäppt det än ser ut är det bättre än "tug-gummi" som ju vore alternativet.


För att avrunda kvällen smeker vi in en sammansättning med tre led som på denna skylt alltså särskrivits inte en utan TVÅ gånger! Jag har sagt det förr men det tål att sägas igen: Någon har betalat för den här eller lagt ner egen tid på att göra den vilket väl, strängt taget, är samma sak! Herre min skapare (som om han nu hade något med saken att göra) ...


Slut på idéer.

Tjing tjong,

Aaron

Läs även andra språkfascisters åsikter om , , , , , , ,

Kommentarer
Postat av: Linda

Ja, Älvsbyn får faktiskt ta och skärpa sig tycker jag! Den var ju inte alls någon bra reklam för Älvsbyn... =)

2008-09-12 @ 10:58:13
URL: http://wwled.blogg.se/
Postat av: Anna (el. Ana)

Ååh... Eeh. Jag vet inte i vilken ände jag ska börja, bäste Herr Aaron. Som förstagångsläsare ber jag om att ödmjukt (hmm, ja...) få framföra mina enkla funderingar angående din blogg; Det gör lite ont i mitt hjärta då du kallar dig själv för "språkfascist" samt att du lyfter fram att du är korrekturläsare vid sidan av läraryrket. Anledningen till denna smärta är att korrekturläsandet av din egen blogg verkar bli lidande medan du är upptagen av andras skrivfel. Jag, personligen, använder mig inte av ett korrekt språk alls speciellt ofta på internet och förväntar mig verkligen inte det av dig eller någon annan bloggare, undantaget då någon utnämner sig själv till språkpolis och samtidigt sysslar med lite småfiffel, språkligt sett alltså. För att exemplifiera:

Du använder förkortningar utan punkter! Aj, aj, aj. Inlägget nedan innehåller, vad som förmodas vara, förkortningen "p.g.a" som då ska betyda "på grund av" men tyvärr missas punkterna och kvar blir bara bokstäverna P, G och A - helt betydelselösa i sitt sammanhang.

Här ovan syns brist på korrekturläsning av bloggen i meningen "För att gå vidare kan men fråga sig..." och ja, hitta felet. (:P) Jag måste få fråga dig: Har du funderat mycket på din meningsbyggnad? Det är ju individuellt vad man trivs med, men jag tycker att du radar väldigt många huvudsatser efter varandra och sällan markerar en bisats med ett kommatecken.

Interpunktion är ju också viktiga saker. Som t.ex. regeln att skiljetecken aldrig ska komma efter ett mellanrum utan direkt efter ordet. (Alltså... och inte ...) Oj, vad det blev jobbigt för mig här. Jag hade sådan lust att få in en punkt efter de sista tre punkterna här ovan, konstigt va?

Att inleda en mening med "så" får det att sticka i en och annan svensklärares ögon, ett "att" eller "och" som inledning är ju inte heller att föredra om man siktar på ett MVG i betyg.

Nu, när jag skrivit en stund, funderar jag på att inte posta denna kommentar då jag inser hur småaktig och jävlig jag låter. Jag är ingen bitter människa och jag gillar konceptet på din blogg, är som du intresserad av särskrivningar och språkfel och tycker att du verkar vara trevlig. Med det sagt postar jag kommentaren ändå och hoppas att du tar det som konstruktiv kritik - vilket det är menat som - och inte som ett påhopp av en fullständig idiot som jag kan tänka mig att man kan göra.

Med vänliga hälsningar och respekt. /Anna



Ps. Ska vi inte hoppas att det är påsens form som avgör existerandet av de tre G:n som finns på påsen? Världen blir en skönare plats då. Ds.

2008-11-10 @ 00:28:41
Postat av: Anna

Hihihi, i ett tidigare inlägg har du råkat skriva "särakrivningar"! Förlåt men jag tycker att det är roligt att leta fel i din blogg! Jag måste också påpeka att jag skäms lite över texten ovan; utformningen är verkligen hemsk. Jaja, förstår om du tycker att jag ska gå och dö nu :)



Keep up the good work!

2008-11-10 @ 00:42:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0