Aaron korrektur - en ny bebis

Aaron korrektur är ett projekt i flera steg varav detta är det första. Mitt syfte är att göra den skrivna världen till en bättre plats, att ständigt arbeta för att budskaps språkdräkter är godtagbara i så många tänkbara situationer som möjligt. Det kanske låter konservativt men som jag alltid förklarar för dem som hackar på språkpoliser som inte kan låta bli att rätta andra.

Det handlar inte om att alltid uttrycka sig korrekt och artikulera väl utan om att språk är situationsbaserat och det kräver genresäkerhet. Vissa forum kan man inte ta del av om man inte uttrycker sig korrekt; andra kan man inte ta del av om man inte anammar de genrekonventioner som gäller i dem, även om dessa skulle råka bryta mot någon grammatisk regel eller tyckas utgöra en total språklig kollaps. Det är naturligtvis också en fråga om hur man vill framstå. 

Till att börja med tänkte jag en bild i taget dela med mig av de särskrivningar som jag samlar på från det offentliga rummet. Vi börjar med en riktig höjdare: Bygg trafik(!)   

Imperativ!
Imperativ!

Och för att fira Aaron korrekturs födelse tänkte jag idag också bjuda på en härligt knasig förbudsskylt från en fontän i en park.

Låt inte hunden bada men ta gärna ett dopp själv!
Bada för guds skull inte hunden men ta gärna ett dopp själv. Eller om du har katten med dig...

Vi hörs igen,

Aaron 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0