Liten semikolonskola

Jag läste nyss en blogg om semikolon semikolon som gjorde mig sugen på att ge utlopp för min kärlek till detta fantastiskt praktiska och ofta mycket felanvända skiljetecken. Jag tänkte nu förklara hur semikolonet används för att fler människor i vårt avlånga land ska kunna skriva med ännu en nyans i sitt språk. Det hela är mycket enkelt.

Semikolon betyder ungefär  "liten (eg. halv) punkt". Det betyder att semikolon helt enkelt skrivs istället för punkt om meningarna är så nära besläktade att en punkt känns för stark. Punkter sätter man ju som känt ut mellan huvudsatser vilket alltså gör att även semikolon har sin korrketa plats melllan två huvudsatser.

Låt mig illustrera.

Semikolon är praktiska. Jag älskar att använda dem.  Detta är korrekt skrivet men om jag tycker att meningarna liksom hör ihop, vilket de tydligt gör pga. referentbindningen (överkurs), sätter jag semikolon istället.

Semikolon är praktiska; jag älskar att använda dem. Observera att semikolon till skillnad från punkt följs av gemen, ej versal.

Men många väljer att skriva såhär: 
Semikolon är praktiska, jag älskar att använda dem. Detta är ett normbrott som kallas för satsradning och det är enkelt uttryckt för att undvika det som man sätter ut semikolon.
 
Semikolon kan också användas vid uppräkningar (precis som komma) men det är inget som undertecknad rekommenderar.

Glöm förresten inte bort användningen av semikolon i emoticons! 

Nu vet alla läsare hur man använder semikolon. Det var väl inte så svårt?
 
Så till dagens särskrivning. En av Sveriges största matvarukedjor är en outtömlig källa! Här får man både nöt och tårta till det rimliga priset 19.90 kr. ;-)

image13


Adjö!

/Aaron

P.S. Semikolon skulle också kunna betyda ungefär "halva sträckan mellan blindtarmen och ändtarmen" eller "halv (semi-) tjocktarm (kolon)". D.S.


Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Kommentarer
Postat av: Åsa

Jag är inte alls någon språkexpert, men råkade lyssna på programmet där Lotten var med, vars blogg du länkade till.
Hon beskrev semikolonet betydligt enklare än vad du gjorde. Här ovan fattar man inte alls om man skulle vara novis. Lite högtravande så där.
Sänk dig ner på en nivå där alla kan fatta och strunta i överkursgrejerna, som du dessutom är så vänlig att uttala så alla som besöker din sida riktigt kan känna sig nedtryckta... ;-).
Då får du nog fler att titta in. För språk intresserar de flesta.
Jag tittar in fler gånger!
Må gott!

2008-04-11 @ 22:27:27
URL: http://vindvirvel.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0